از پارچه الیاف طبیعی چه استفاده هایی میشود؟

از پارچه الیاف طبیعی چه استفاده هایی میشود؟

پارچه الیاف طبیعی چیست؟

پارچه الیاف طبیعی منشا طبیعی و حیوانی دارد. در تولید الیاف طبیعی از مواد شیمیایی و مصنوعی استفاده نمی شود. از انواع الیاف طبیعی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • الیاف پنبه
  • الیاف کتان
  • الیاف چتایی
  • الیاف کنف

در حالت کلی برای ساخت الیاف طبیعی دو روش وجود دارد. این دو روش شامل متدهای طبیعی و مصنوعی هستند. توجه داشته باشید که این الیاف ها با توجه به کاربردی که در هر صنعتی دارند، با نام های مختلفی شناخته می شوند.

الیاف طبیعی به سه دسته تقسیم می شوند که شامل موارد زیر هستند:

  • الیاف حیوانی
  • الیاف گیاهی
  • الیاف معدنی

یکی از مهم ترین انواع الیاف طبیعی، پنبه است. در نظر داشته باشید که در صنعت نساجی پنبه را به عنوان مواد اولیه می شناسند. پنبه را در اقتصاد سراسر دنیا به عنوان طلای سفید می شناسند.

پنبه اصولا در رنگ هایی مانند سفید، قهوه ای، زرد و خاکستری دیده می شود. پنبه را به عنوان مواد اولیه در تولید پارچه نیز استفاده می کنند.

از پنبه به عنوان متریال اصلی برای چله کشی استفاده می کنند.

پنبه الیاف طبیعی

کاربردهای پارچه الیاف طبیعی

پنبه از پارچه الیاف طبیعی برای تولید انواع لباس زنانه و مردانه نیز استفاده می شود. در واقع از پارچه الیاف طبیعی مانند پنبه یا کتان برای تولید لباس های نوزادی، حوله های استحمام و زیرپیراهن استفاده می کنند.

یکی از مهمترین دلایلی که از پارچه الیاف طبیعی برای تولید لباس استفاده می کنند، ضد حساسیت بودن آن است. در واقع لطافت و نرمی پارچه الیاف طبیعی به صورتی است که برای بدن آزاردهنده نیست.

به همین دلیل از پنبه به عنوان پارچه الیاف طبیعی برای لباس نوزاد و کودک استفاده می شود. شاید بتوان یکی از محدودیت های پارچه الیاف طبیعی را چروک شدن آن دانست که بلافاصله بعد از استفاده به این حالت در می آید.

برای رفع محدودیت از پارچه الیاف طبیعی که از پنبه درست شده است آن را با مقداری پلی استر مخلوط می کنند. همین موضوع باعث می شود که چروک شدن پارچه تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

شاید اگر به لباس های پنبه ای دقت کرده باشید متوجه درصد کم پلی استر در تولید این لباس ها شوید.

کنف و کتان

پارچه الیاف طبیعی مانند کنف و کتان نیز برای انواع لباس استفاده می شوند. برای رنگ آمیزی این نوع پارچه الیاف طبیعی از رنگ های خمی و پیگمنت های رنگی استفاده می کنند.

از آنجایی که این نوع الیاف طبیعی دارای تارهای محکمی است برای رنگ کردن آن از دمای بالاتر از 100 درجه سانتی گراد استفاده می کنند.

یکی از تفاوت های پارچه الیاف طبیعی کنف و کتان با پنبه این است که این نوع پارچه درخشان تر است. از طرفی با توجه به بافتی که دارد بسیار خنک است و برای لباس های تابستانی یک گزینه مناسب محسوب می شود.

یکی از محدودیت های پارچه الیاف طبیعی این است که به راحتی چروک می شود و به همین دلیل مانند پنبه با دیگر الیاف های مصنوعی مخلوط می شود.

این مخلوط شدن با الیاف مصنوعی کمک می کند تا هم مقاومت پارچه بالا رود و هم از چروک شدن آن جلوگیری گردد. از کنف و کتان به عنوان یک پارچه الیاف طبیعی برای تولید لباس های مردانه و زنانه کتان مانند بلوزها، پیراهن، کت و شلوار و... استفاده می کنند.

مزایای پارچه الیاف طبیعی

مزایای پارچه الیاف طبیعی

پارچه های الیاف طبیعی دارای مزایایی هستند که استفاده از آن ها در انواع لباس ها توصیه می شود. از جمله مزایای پارچه الیاف طبیعی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یکی از مهمترین مزایای پارچه های الیاف طبیعی دوام آن ها است. در واقع پارچه های الیاف طبیعی دوام و استحکام بالایی دارند و در نتیجه عمر آن ها طولانی تر است.
  • یکی دیگر از مهمترین مزایای پارچه الیاف طبیعی این است که برای طبیعت خطری ندارند.
  • پارچه های الیاف طبیعی زیست تخریب پذیر هستند. در واقع این الیاف قابل بازگردانی به محیط زیست هستند و بازیافت می شوند.
  • قدرت جذب بالا از دیگر ویژگی های پارچه الیاف طبیعی است. همین مورد باعث می شود که از این پارچه برای تولید ملحفه و همچنین حوله استفاده شود.
  • قدرت جذب یکی از مهمترین ویژگی هایی است که برای پارچه هایی مانند ملحفه و حوله بسیار مهم است به دلیل اینکه بسیار زیاد مورد شست و شو قرار می گیرند.

کاربرد پارچه الیاف طبیعی

کاربردها

اگر بخواهیم در مورد پارچه های الیاف طبیعی صحبت کنیم باید گفت که از جمله مهمترین کاربردهای این پارچه ها در موارد زیر است:

پارچه الیاف طبیعی در صنعت نساجی مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع می توان یکی از مهمترین استفاده های این پارچه ها را در این صنعت ذکر کرد. تولید انواع لباس مردانه و زنانه و البته کودکانه با توجه به حساسیت بالایی که دارند، یکی از مهمترین استفاده ها از پارچه الیاف طبیعی است.

از پارچه های الیاف طبیعی در روکش های مبلمان استفاده می شود. در واقع از آنجایی که این پارچه ها مقاومت بالایی دارند می توانند با خیالی آسوده در صنعت مبلمان استفاده شوند و قابلیت شستشو دارند.

از طرفی این پارچه ها وقتی رنگ می شوند قابلیت نگهداشت رنگ را در مدت زمان بیشتری دارند.

برخی از پارچه های الیاف طبیعی برای استفاده در چادرهای مسافرتی، چادر ماشین و چادرهای عشایر استفاده می شوند. یکی از دلایل استفاده از پارچه الیاف طبیعی در تولید انواع چادر، استحکام و مقاومت آن است.

چادرهایی که برای کشیدن روی ماشین و همچنین استفاده در طبیعت استفاده می شوند، باید دوام بالایی داشته باشند.

نتیجه گیری

در نظر داشته باشید که از پارچه الیاف طبیعی در صنایع مختلف استفاده می شود. این پارچه ها همانطور که اشاره شد منشا حیوانی و گیاهی دارند و به همین دلیل برای تولید انواع لباس و حوله مناسب هستند.

البته باید در نظر داشت که با توجه به ویژگی های هر کدام از پارچه های الیاف طبیعی از آن ها برای تولید یک نوع لباس استفاده می شود.

همچنین بخوانید...

24 دی 1402 وبلاگ

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...
موسسه اقتصادی کساپوشان از بزرگترین واحد‌های طراحی و تولید‌ پوشاک الیاف طبیعی در ایران است. آقای حبیب‌پور، از بنیان‌گذاران این موسسه از دوران جوانی وارد حرفه خیاطی شد و پس از 27 سال کسب تجربه، در سال 1390 کارگاهی را در تهران تاسیس کرد. بعد از مدتی آن کارگاه با هدف‌گذاری‌های بلند مدت و اندیشمندانه، تبدیل به یک موسسه صنعتی و کسب و کاری شد. اکنون کساپوشان برای تولید پوشاک محدودیتی ندارد و در تمام مدل‌های متداول مردانه و زنانه در قالب پوشاک اسلامی-ایرانی امکان تولید انبوه را دارد و این فرآیند در کارگاه تولیدی در اسلامشهر تهران انجام می‌گیرد. این تولیدی با افتخار اعلام می‌دارد که تمام پرسنل مشغول در این مجموعه از دانش بومی جهت پیشبرد اهداف تولیدی بهره می‌برند و نیز برای تامین پارچه و مواد اولیه محصولات خود با برترین تولیدکنندگان از کشور عزیزمان ایران همکاری می‌کند تا ضمن حمایت از تولیدکننده و کارگر ایرانی، مانع از خروج سرمایه از مملکت شود.
اطلاعات بیش‌تر
دسته‌بندی
موردی وجود ندارد.
عضویت خبرنامه
عضو خبرنامه ماهانه وب‌سایت شوید و تازه‌ترین نوشته‌ها را در پست الکترونیک خود دریافت کنید.
آدرس پست الکترونیک خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...
برچسب‌ها
موردی وجود ندارد.